YRITYKSEN MENESTYSTEKIJÄT 2024, ASIANTUNTIJOINA YRITYSELÄMÄN JOHTAJAT JA PÄÄTTÄJÄT (Copy)

Luotamme tekemisessämme tutkittuun tietoon, siksi seuraamme vuosittain yritysten päättäjien näkemyksiä johtamisesta ja yrityksen menestystekijöistä. Vuoden 2024 kysely lähetettiin yli 1 700 yritysjohtajalle ja avainhenkilölle.

Kevään 2024 kyselyllä halusimme selvittää tämän hetken näkemyksiä johtamisen, liiketoiminnan ja työyhteisön menestystekijöistä sekä yritysten kehittämistarpeista ja aiemmissa kyselyissä esiin nousseista työelämätrendeistä.

Kyselytutkimuksen tulokset tuovat esiin ajankohtaisen näkemyksen siitä, mitä asioita juuri tällä hetkellä koetaan tärkeäksi tuloksekkaan liiketoiminnan saavuttamiseksi ja mihin osa-alueisiin halutaan panostaa erityisesti.

Vertailtuna aiempien vuosien tuloksiin, muutokset eivät ole radikaaleja, mutta kuitenkin on nähtävissä selkeitä painotuseroja eroja siinä, minkä toimintojen koetaan tällä hetkellä olevan tärkeimpiä yrityksen menestymiseksi.

Vastausten perusteella yrityksen menestymisessä on kyse mm. johtamis- ja esihenkilötyön jatkuvasta kehittämisestä, ajantasaisista liiketoiminnan strategisista linjauksista, myynnin/hankinnan kehittämisestä ja osaavan henkilöstön saatavuudesta ja sitouttamisessa.


Kuva 1. Kysyttäessä avoimella kysymyksellä, mitkä tekijät vaikuttavat vastaajien näkemyksen ja kokemuksen perusteella kaikkein eniten yrityksen menestymiseen 2024-2025, vastaajat pitävät tärkeimpinä   seuraavia kokonaisuuksia:

  • Johtamis- ja esihenkilötaidot, arvostuksen tunne, muutosten ja ristiriitojen käsittely

  • Suunnitelmallisuus ja strateginen liiketoimintaosaaminen, kehittämistoimenpiteet

  • Sitoutunut ja osaava henkilöstö, ammattilaisten toteuttamat onnistuneet rekrytoinnit ja pitovoiman vahvistaminen

  • Yhteistyökyvykkyys ja kommunikaatiotaidot organisaation sisällä ja asiakasrajapinnassa

  • Myynnin osaaminen ja asiakkuuksien hallinta, asiakastyytyväisyys

  • Markkinatilanteen hallinta, osaavan henkilöstön saatavuus


MITÄ SAIMME SELVILLE?

Johtamistaidot, esihenkilötyö, osaavan henkilöstön saatavuus ja myynnin kehittäminen ykkösprioriteetteina

Johtamiselta ja esihenkilötyöltä odotetaan tässä hetkessä enemmän aktiivista näkymistä kuin viime vuosina on totuttu. Johtamisen, strategisen osaamisen, myynnin kehittämisen, henkilöstöjohtamisen ja rekrytointisosaamisen merkitys korostuu toimintaympäristön heikosti ennakoitavissa tilanteessa.

Muutosten käsittely henkilöstön kanssa, esihenkilötaidot, strateginen osaaminen sekä markkinatilanteen hallinta nousevat avoimissa vastuksissa monipolvisesti esiin. Samalla myynnin kehittäminen koetaan aiempaa tärkeämmäksi. Markkinatilanteen kirvoittamana halutaan kiinnittää parhaat resurssit ja kilpaillaan osaavasta työvoimasta, jonka etsimiseen itsellä ei ole aikaa eikä resursseja, ja pitovoiman kehittäminen edellyttää lisätoimia.

Johtamiselta odotetaan vahvoja kommunikaatio- ja viestintätaitoja

Johtamistaitojen vaatimus kohdistuu strategisiin linjauksiin sekä niiden jalkauttamiseen/käsittelyyn, suunnitelmallisuuteen ja tekemisen konkretiaan ja resurssien saatavuuteen liittyvään riskien hallintaan sekä henkilöstön arvostuksen tunteen ylläpitämiseen.

Nämä johtamistaitojen vaatimukset ovat samalla keinoja osaavan henkilöstön sitouttamisessa, hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä/ rakentamisessa yrityksen sisällä sekä yhteistyökyvyn rakentamisessa suhteessa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, jotka kaikki tunnistetaan tärkeiksi yrityksen menestystekijöiksi.

Henkilöstöjohtamistaitoja pidettiin kaikkein tärkeimpänä tekijänä yrityksen menestymisessä ja sen merkitys on kohonnut selkeästi viimeisten vuosien aikana. Henkilöstöjohtamistaidot tukevat osaajien pitovoimaa ja vastaavasti synnyttävät vetovoimaa suhteessa paljon kaivattuihin osaaviin henkilöresursseihin.

Tasalaatuinen johtaminen ja kommunikoiva johto innostaa henkilöstöä, ja antaa henkilökohtaista palautetta vahvistaakseen henkilöstön arvostuksen tunnetta. Arvostuksen tunteen merkitys sitoutumiseen ja tuloksellisuuteen on noussut jo vuosia esiin Camp Consultingin kyselyissä ja sama havainto on tehty myös kansainvälisissä tutkimuksissa.

Ristiriitoihin puuttuminen koettiin erittäin tärkeäksi. Ristiriitojen käsittelytaidoissa on kuitenkin erittäin suurta hajontaa, ja verratessa konflikteihin reagointia niiden käsittelytaitoihin on siinä havaittavissa selkeä kehityskohde.  

Henkilöstöjohtamisen osoittautuessa kaikkein tärkeimmäksi menestystekijäksi, koettiin aiempaa tärkeämmäksi myös esihenkilöpalautteen mittaaminen ja seuraaminen osana henkilöstökyselyitä.

Myynnin onnistuminen on tekemisen ja kehittyvän liiketoiminnan edellytys

Myynnin, asiakkuuksien ja verkostojen arvo on menestymisen edellytysten mittaristossa korkealla - niin kuin pitääkin. Myynnin jatkuvan kehittämisen ja hankintojen taloudellisuuden tarkastelun koetaan jääneen viime vuosina arjen jalkoihin. Asiakkuuksien kokemuksia tai toimitusketjujen toimivuutta ole ehditty tarkastelemaan siten, kuin nyt toivotaan tehtävän. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakaskokemuksen mittaamisen ja siihen pohjautuvan kommunikaation sekä toimitusketjun toimivuuden kehittämistä.

Liiketoiminnan kehittämisen osalta myynnin merkitys on vahvistunut merkittävästi. Kommunikaatio asiakasrajapinnassa ja asiakaskokemuksen mittaaminen koetaan keskeisiksi myynnin kehittämisessä sekä asiakkuuksien ylläpitämisessä, vahvistamisessa ja kokonaan uusien tai palautuvien asiakkuuksien tavoittamisessa.

Myynnin kehittäminen sisältää niin uusien markkinapotentiaalien löytymisen kuin aktiivisen henkilökohtaisen myyntityön kehittämisen ja sitä kautta kiristyneessä kilpailussa menestymisen.

Vaikka myynnin kehittämisen merkitys on noussut kaikkein eniten, tulee vastaajien kokemuksen mukaan seurata myös liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla suunniteltujen kehittämistoimenpiteiden toteutumista.

Suunniteltujen kehittämistoimenpiteiden toteutumisen edellytyksesi koetaan käytännönläheisyys ja tavoitteiden selkeä vastuutus ja aikataulutus. On tärkeää tietää, mikä on tavoite, mitä keneltäkin odotetaan ja mitkä ovat kunkin tahon vastuut tavoitteiden toteutuksessa. Tämä on yksi syy, miksi yksittäisten toimenpiteiden osalta jaetun tiedon lisäksi, yrityksen strategian ja sen toimenpiteiden käytännönläheinen avaaminen henkilöstölle koetaan vielä aiempaakin tärkeämmäksi.


Muutosten käsittely synnyttää luottamusta - ja luottamus sitoutumista

Muutostilanteista tiedottaminen ja niiden käsittely henkilöstön kanssa koettiin vastausaikana kaikkein tärkeimmäksi tekijäksi työyhteisön sitoutumisen ja tehokkuuden näkökulmasta.

Huomionarvoista on, että muutostilanteista tiedottaminen ja niiden käsittely koettiin jopa hitusen merkittävämmäksi kuin arvostuksen tunne, joka on jo vuosia ollut tärkein työyhteisöön sitoutumisen ja tehokkuuden osatekijä. Tämä liittynee osin markkinoiden epävarmuuteen ja siihen, että avoin kommunikaatio koetaan kokonaisuutena tärkeäksi ja on yksi arvostuksen tunteen peruslähtökohdista palautteen saamisen rinnalla. 

Omien työtehtävien selkeys koetaan edellytykseksi oman työn tehokuuteen ja työyhteisöön sitoutumiseen. Vaikka tässä kohtaa arvioitiin työyhteisöön sitoutumista, samalla työtehtävien selkeys liittyy kiistatta toimivaan esihenkilötyöhön, perehdytykseen ja vastuiden jakamiseen.

Kyse on sittenkin ihmisistä

Osaavan henkilöstön saatavuus




Yhdessä tekemällä menestymisen edellytykset ovat saavutettavissa haastavimmillakin hetkillä.

Kuva 2. Yritysten tärkeimmät menestystekijät . Kysyimme vastaajien näkemyksiä 5-7 tekijän osalta asioiden tärkeydestä 1)liiketoiminnan kehittämiseen, 2)johtajuuteen ja esihenkilötyöhön sekä 3)työyhteisön tehokkuuteen ja sitoutumiseen liittyen.

Lisäksi kysyttiin numeerisena kysymyksenä arviota siitä, miten hyvin ristiriidat käsitellään yrityksessä, ja perusteluita sanallisesti .

TUTUSTU ERI TEKIJÖIDEN PROSENTUAALISIIN VASTAUSJAKAUMIIN ALLA OLEVASTA VALIKOSTA

  • LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEEN liittyvien asioiden tärkeyden arvioinnissa korostui strateginen osaaminen, myynnin jatkuva kehittäminen ja palautteen mittaaminen. Tärkeimmiksi tekijöiksi liiketoiminnan kehittämiseen liittyen osoittautuvat seuraavat asiat:

    Strategian käytännönläheisyyttä ja toimenpiteiden aikatauluttamista piti tärkeänä 97 %. Vieläkin tärkeämmäksi koettiin suunniteltujen toimenpiteiden loppuunsaattaminen (98%).

    Myyntitoiminnan jatkuvan kehittämisen koki tärkeäksi 88%

    Asiakastyytyväisyyden seuraamisen ja mittaamisen koki tärkeäksi puolestaan 86% vastaajista

    Strategiatyön osalta huomioitavaa on lisäksi se, että työyhteisön tehokkuutta ja sitoutumista arvioitaessa strategian jalkauttamisen päälliköille ja henkilöstölle koki tärkeäksi 98% vastaajista.

  • JOHTAJUUTEEN JA ESIHENKILÖTYÖHÖN liittyvien asioiden tärkeyttä arvioidessa korostuu ihmisten johtaminen yksilöinä ja asioihin tarttuminen.

    Tärkeimmiksi asioiksi johtajuuteen ja esihenkilötyöhön liittyen nousivat esiin seuraavat kokonaisuudet:

    Henkilöstön innostaminen, jonka koki tärkeäksi kaikki vastaavat (100%)

    Palautteen antamisen koki tärkeäksi 98% vastaajista ja lähes yhtä tärkeänä pidetään johtamisen tasalaatuisuutta (97%)

    Kahdenkeskisen johtamisen koki tärkeäksi 92% vastaajista ja henkilöstöristiriitoihin puuttumista (91%)

    Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin  ja - tapoihin  liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.

  • TYÖYHTEISÖN TEHOKKUUTEEN JA SITOUTUMISEEN sitoutumiseen liittyvien asioiden tärkeyttä selvitettiin seitsemän tekijän suhteen. Huomioitavaa on se, että tärkeimmiksi koetut asiat voidaan katsoa liittyvän osaltaan yrityksen johtamiskulttuurin sekä esihenkilötaitoihin.

    Tärkeimmiksi arvioitiin:

    Henkilöstön arvostuksen tunteen nostaminen, jonka kokivat kaikki vastaajat tärkeäksi (100%)

    Henkilökohtaisten työtehtävien ja tavoitteiden selkeyden koki 99% vastaajista tärkeäksi.

    Henkilöstön kannustamisen keskinäiseen yhteistyöhön sekä strategian avaamisen päälliköille ja henkilöstölle (kuuleminen ja strategian jalkauttaminen) koki kummankin tärkeäksi 98%

    Muutostilanteista tiedottamisen ja muutoksen käsittelyn henkilöstön kanssa koko tärkeäksi 93%

    Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin  ja - tapoihin  liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.

Lähde: "Yrityksen menestystekijät 2024"-kyselytutkimus, joka on osa vuosittain toistuvaa vertailuaineistoa tuottavaa kyselytutkimuskokonaisuutta. Kyselyn toteuttaa Camp Consultingin tutkimuspalvelut (aiemmin Suomen Palvelututkimus Oy).

Vastaajilta kysyttiin avoimella kysymyksellä heidän näkemyksiääm tekijöistä, jotka vaikuttavat eniten organisaation menestymiseen 2024-2025 . Lisäksi kyselyssä kartoistettiin 6-7 tekijän osalta 1) Liiketoiminnan kehittämiseen, 2) Johtajuuteen ja esihenkilötyöhön sekä
3) Työyhteisön tehokkuuteen ja sitoutumiseen liittyvien asioiden tärkeyttä yrityksen menestystekijänä
.

Edellinen
Edellinen

Tiedätkö mitä asiakkaat ajattelevat yhteistyöstänne?

Seuraava
Seuraava

Hyvää Joulua ja Menestyksellistä Uutta Vuotta 2023!