Tutkimukset ja kyselyt

ASIOIHIN KANNATTAA PEREHTYÄ PINTAA SYVEMMÄLTÄ

Päätöksenteon tueksi tutkittua tietoa


HALLITUSKYSELY / 360-PALAUTE / ESIHENKILÖPALAUTE / HENKILÖSTÖKYSELY / PEILIKUVATUTKIMUS / ASIAKASTYYTYVÄISYYS / MARKKINOINTITUKIMUS / TAUSTAKARTOITUS

Menestyksekäs liiketoiminta perustuu tutkittuun tietoon, datan analysointiin ja näiden hyödyntämiseen.

Toteutamme asiakastyytyväisyystutkimukset, henkilöstön työhyvinvointikyselyt ja markkinointitutkimukset taustakartoituksineen.

Tutustu eri vaihtoehtoihin lisää alta.

Kun suunta on selvillä, toteutus helpottuu merkittävästi 

Hallituskysely


Onko teidän osakeyhtiönne hallituksen tehtävävastuut määritelty? Onko niistä avoimesti keskusteltu ja päätetty?

Toimenkuvaamme kuuluu osakeyhtiöiden ja säätiöiden hallitustyöskentelyn kehittäminen, sparraaminen sekä konsultointi.

Ne osakeyhtiöt ovat selvästi menestyneet parhaiten, jotka kykenevät oman työskentelynsä itsearviointiin ja kehittävät, sekä uudistavat oman hallituksensa tekemistä säännöllisesti.

Kaiken kehittämistyön tautalla on aina faktatieto nykytilasta. Nykytilan arviointiin olemme kehittäneet hallitustyöskentelyn kokonaisvaltaisen kehitysprosessin, josta olemme saaneet kovasti positiivista palautetta.

Itsearviointia toteutamme erilaisin menetelmin. Sähköinen kysely, fyysinen haastattelu tai molempien yhdistelmä ovat yleisimmät toimintatapamme.

Hyvä johtaminen ei maksa yrityksellesi yhtään enempää – huono johtaminen maksaa.

360-palaute


Johdon ja esihenkilöiden 360-arviointi on yksi merkittävimmistä tavoista kehittää yrityksen johtamista sekä parantaa johtamisen kautta yrityksen tuloksellisuutta.

360-arviointimenetelmän avulla johto- ja esihenkilöt saavat monipuolisesti palautetta eri sidosryhmiltä: hallitukselta, kollegoilta, esihenkilöltä tai henkilöstöltä.

360-arvioinnin keskeiset tavoitteet ja edut:

  • Tukee yrityksen strategiaa ja johtamista: Selvittää keskeiset vahvuudet ja kehittämiskohteet strategian toteutumisen ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta.

  • Parantaa organisaation tuloksellisuutta: Hyvin johdettu henkilöstö toimii tehokkaammin. 360-arviointi auttaa esihenkilöitä kehittämään johtamistapoja, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista.

  • Kehittää palautekulttuuria: Palautteen merkitys on ensisijainen tapa lisätä kehittymistä ja tuloksentekoa.

  • Varmistaa johtamislupausta: Kun johto ja esihenkilöt tietävät miten he johtamisessaan onnistuvat pystytään johtamista kehittämään. Hyvä johtaminen lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä, vähentää vaihtuvuutta ja parantaa liiketalouden tulosta.

Tutkitun tiedon pohjalta tiedetään, mitä kannattaa kehittää. Mutu ei ole paras pohja korjaaville toimenpiteille.

Esihenkilöpalaute


Henkilöstötutkimuksen tai esihenkilökoulutuksen yhteydessä on tärkeää hankkia esihenkilöille palautetta toiminnastaan. Palaute  käsitellään yhdessä jokaisen esihenkilön kanssa kahden kesken, jotta varmistetaan tulosten oikea tulkinta.

Vertailu esihenkilöiden keskiarvoon antaa perspektiiviä: missä asioissa olen keskimääräisen esihenkilön yläpuolella ja missä alapuolella. Jos nähdään, että tuloksissa on ”parantamisen varaa”, kannattaa pohtia, mikä on syynä: joku tietty tilanne, tehdyt kovat toimenpiteet vai onko kyse johtamistyylistä.

Mikäli koetaan, että esihenkilötyötä tulee kehittää joltakin osin, Camp auttaa pohtimaan, minkälaisilla toimilla tavoiteltuja muutoksia saadaan aikaan. Tärkeää on seurata kehitystä  ja kerätä palautetta säännöllisin väliajoin muutoksen varmistamiseksi.

Henkilöstön hyvä ilmapiiri ja työtyytyväisyys on yrityksen menestyksen kulmakivi.

Henkilöstökyselyt


Henkilöstön hyvän ilmapiirin ja työtyytyväisyyden vaikutus yrityksen menestymiseen on kiistattomasti osoitettu monin tutkimuksin. Siksi sitä myös tutkitaan monissa organisaatioissa säännönmukaisesti.

Kartoituksissa selvittämme, miten henkilöstö suhtautuu omaan työhönsä ja työyhteisöönsä liittyviin asioihin, johtamiseen ja esihenkilötyöskentelyyn sekä yrityksen tulevaisuudennäkymiin.

Yrityskohtaisesti paneudutaan myös erityiskysymyksiin kuten esimerkiksi minkälainen on yrityksen myyntihenkilön tai vaikkapa projektipäällikön toivotut ominaisuudet.

Esihenkilöpalautetta kysytään joko esihenkilötyöstä yleisesti tai kuten enenemässä määrin esihenkilöä arvioivat hänen suorat alaisensa. Usein arvioidaan myös yrityksen ylintä johtoa, näin saamme myös johtamisesta aitoa palautetta, jota voidaan hyödyntää johtamistyön kehittämisessä.

Yritys menestyy pitkällä tähtäimellä vain tarjoamalla palvelua, jota asiakkaat haluavat ja arvostavat.

Peilikuvatutkimus


Kartoittamalla tilannetta säännöllisesti peilikuvatutkimuksella pystytään seuraamaan, vastaako palvelu asiakkaiden odotuksia ja paraneeko palvelu sen mukaan kuin on suunniteltu.

Peilikuvatutkimuksessa henkilökunta vastaa samoihin asiakastyytyväisyyskyselyn kysymyksiin kuin asiakkaatkin. He asettuvat asiakkaan asemaan ja vastaavat sen mukaan kuin ajattelevat asiakkaiden vastaavan. Erityisen hyödyllistä on pyytää henkilöstöä arvioimaan eri tekijöiden tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta ja verrata tuloksia asiakkaiden näkemyksiin.

Tutkimuksen avulla saat kovaa faktaa siitä, mitä asiakkaat meiltä odottavat ja mitä toisaalta henkilöstömme kuvittelee heidän haluavan. Jos eroja on, voidaan keskittyä kehittämään niitä asioita, jotka ovat asiakkaiden mielestä tärkeimpiä.

Toinen kysymys on sitten, millä tavalla muutoksia saadaan aikaan näissä asioissa, siinä Camp toimii tukenasi.

Case-esimerkki

Eräässä yrityksessä toteutetun peilikuvatutkimuksen perusteella kävi ilmi, että oman henkilöstön käsitys yrityksen omien tuotteiden kilpailukyvystä ja markkinoinnista oli selvästi heikompi kuin asiakkaiden todellinen palaute osoitti.

Kun tutkimusfaktojen avulla osoitettiin asiakkaiden myönteisempi suhtautuminen, henkilöstön, erityisesti myyntijoukkueen usko itseen, yritykseen ja sen tuotteisiin vahvistui.

Yritys sai uusia asiakkaita ja pystyi voittamaan haastavissa kilpailutilanteissa, mikä johti yhdessä yrityksen markkinointi- ja tuotekehitystuen kanssa voimakkaaseen myynnin kasvuun.

Asiakastyytyväisyys


Yritys menestyy pitkällä tähtäimellä vain tarjoamalla palvelua, jota asiakkaat haluavat ja arvostavat.

Asiakkaiden käsitysten tutkiminen tarjoaa mahdollisuuksia kehittää asiakassuhdetta ja asiakasostoja, se tuottaa usein kehitysideoita ja valottaa asiakassuhteen kehittymismahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. 

Asiakastyytyväisyystutkimuksissa hyödynnämme eri kyselytutkimusmenetelmiä monipuolisesti asiakkaamme tarpeiden mukaan.

Miten hyvin ykkösasiakkaasi, vähemmän ostavat tai potentiaaliset asiakkaat tuntevat tuotteitasi ja palveluitasi?

Usein paljon heikommin kuin mitä luulisit.

Markkinointitutkimus


Miten hyvin ykkösasiakkaasi, vähemmän ostavat tai potentiaaliset asiakkaat tuntevat tuotteitasi ja palveluitasi? Usein paljon heikommin kuin mitä luulisit.

Näin olemme todenneet monissa tekemissämme markkinointitutkimuksissa. Niiden avulla olemme voineet myös herättää asiakkaissa halun saada tietoa niistä tuotteista tai palveluista, joista he eivät olleet tienneet ja monet jopa toivovat yhteydenottoa saadakseen niistä tietoa. – Siis suoria myyntimahdollisuuksia sinulle ja myyjillesi.

Samalla voit hankkia tietoa, miten he tuntevat kilpailijoitasi tai ketkä heistä käyttävät paljon juuri sinun alasi palveluja – voit siis löytää potentiaalia niin omien asiakkaiden kuin kilpailijoiden asiakkaiden parista.