YRITYKSEN MENESTYSTEKIJÄT, ASIANTUNTIJOINA YRITYSELÄMÄN JOHTAJAT JA PÄÄTTÄJÄT

Luotamme tekemisessämme tutkittuun tietoon, siksi seuraamme vuosittain yritysten päättäjien näkemyksiä johtamisesta ja yrityksen menestystekijöistä. Syksyn 2022 kysely lähetettiin yli 1 700 yritysjohtajalle ja avainhenkilölle.

Syksyn kyselytutkimuksen tulokset ovat mielenkiintoisia ja ajankohtaista. Vastausten perusteella yrityksen menestymisessä on kyse mm. johtamisosaamisesta, ajantasaisista liiketoiminnan strategisista linjauksista ja osaavan henkilöstön saatavuudesta ja sitouttamisessa.

Kuva 1. Yrityksen tärkeimmät menestystekijät avoimien vastausten tarkastelussa.

Johtamisen, strategisen osaamisen ja päätöksentekokyvyn merkitys korostuu toimintaympäristön moniulotteisessa muutoksessa. Johtamiselta ja esihenkilötyöltä odotetaan tässä hetkessä yhä enemmän suunnan näyttämistä.

Johtamistaitojen vaatimus kohdistuu strategisiin linjauksiin sekä niiden jalkauttamiseen/käsittelyyn, suunnitelmallisuuteen ja tekemisen konkretiaan, resurssien saatavuuteen liittyvään riskien hallintaan sekä henkilöstön arvostuksen tunteen ylläpitämiseen.

Nämä johtamistaitojen vaatimukset ovat samalla keinoja osaavan henkilöstön sitouttamisessa, hyvän ilmapiirin ylläpitämisessä/ rakentamisessa yrityksen sisällä sekä yhteistyökyvyn rakentamisessa suhteessa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, jotka kaikki tunnistetaan tärkeiksi yrityksen menestystekijöiksi.

Myynnin, asiakkuuksien ja verkostojen arvo on menestymisen edellytysten mittaristossa korkealla - niin kuin pitääkin. Myynnin jatkuvaa kehittämistä ei kannata jättää arjen jalkoihin eikä asiakkuuksien ja verkostojen kokemuksia tai toimivuutta kannattaa unohtaa kehitystoimenpiteiden ulkopuolelle.

Yhdessä tekemällä menestymisen edellytykset ovat saavutettavissa haastavimmillakin hetkillä.

Lähteenä on käytetty "Yrityksen menestystekijät"-kyselyn avoimen kysymyksen vastauksia. Kysyimme avoimella kysymyksellä vastaajien näkemyksiä tekijöistä, jotka vaikuttavat eniten organisaation menestymiseen 2022-2023.


Avoimen kysymyksen lisäksi kyselyssä kartoitettiin 6-7 tekijän osalta
1) Liiketoiminnan kehittämiseen,
2) Johtajuuteen ja esihenkilötyöhön sekä
3) Työyhteisön tehokkuuteen ja sitoutumiseen
liittyvien asioiden tärkeyttä yrityksen menestystekijänä ks. Kuva 2.

Kuva 2. Yritysten tärkeimmät menestystekijät Liiketoiminnan kehittämiseen, Johtajuuteen ja esihenkilötyöhön sekä Työyhteisön tehokkuuteen ja sitoutumiseen liittyen.

TUTUSTU VASTAUKSIIN TARKEMMIN ALLA OLEVASTA VALIKOSTA

  • LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEEN liittyvien asioiden tärkeyden arvioinnissa korostui strateginen osaaminen, myynnin jatkuva kehittäminen ja palautteen mittaaminen. Tärkeimmiksi tekijöiksi liiketoiminnan kehittämiseen liittyen osoittautuvat seuraavat asiat:

    Strategian käytännönläheisyyttä ja toimenpiteiden aikatauluttamista piti tärkeänä 97 %. Vieläkin tärkeämmäksi koettiin suunniteltujen toimenpiteiden loppuunsaattaminen (98%).

    Myyntitoiminnan jatkuvan kehittämisen koki tärkeäksi 88%

    Asiakastyytyväisyyden seuraamisen ja mittaamisen koki tärkeäksi puolestaan 86% vastaajista

    Strategiatyön osalta huomioitavaa on lisäksi se, että työyhteisön tehokkuutta ja sitoutumista arvioitaessa strategian jalkauttamisen päälliköille ja henkilöstölle koki tärkeäksi 98% vastaajista.

  • JOHTAJUUTEEN JA ESIHENKILÖTYÖHÖN liittyvien asioiden tärkeyttä arvioidessa korostuu ihmisten johtaminen yksilöinä ja asioihin tarttuminen.

    Tärkeimmiksi asioiksi johtajuuteen ja esihenkilötyöhön liittyen nousivat esiin seuraavat kokonaisuudet:

    Henkilöstön innostaminen, jonka koki tärkeäksi kaikki vastaavat (100%)

    Palautteen antamisen koki tärkeäksi 98% vastaajista ja lähes yhtä tärkeänä pidetään johtamisen tasalaatuisuutta (97%)

    Kahdenkeskisen johtamisen koki tärkeäksi 92% vastaajista ja henkilöstöristiriitoihin puuttumista (91%)

    Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin  ja - tapoihin  liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.

  • TYÖYHTEISÖN TEHOKKUUTEEN JA SITOUTUMISEEN sitoutumiseen liittyvien asioiden tärkeyttä selvitettiin seitsemän tekijän suhteen. Huomioitavaa on se, että tärkeimmiksi koetut asiat voidaan katsoa liittyvän osaltaan yrityksen johtamiskulttuurin sekä esihenkilötaitoihin.

    Tärkeimmiksi arvioitiin:

    Henkilöstön arvostuksen tunteen nostaminen, jonka kokivat kaikki vastaajat tärkeäksi (100%)

    Henkilökohtaisten työtehtävien ja tavoitteiden selkeyden koki 99% vastaajista tärkeäksi.

    Henkilöstön kannustamisen keskinäiseen yhteistyöhön sekä strategian avaamisen päälliköille ja henkilöstölle (kuuleminen ja strategian jalkauttaminen) koki kummankin tärkeäksi 98%

    Muutostilanteista tiedottamisen ja muutoksen käsittelyn henkilöstön kanssa koko tärkeäksi 93%

    Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin  ja - tapoihin  liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.

Edellinen
Edellinen

Hyvää Joulua ja Menestyksellistä Uutta Vuotta 2023!

Seuraava
Seuraava

Camp mukaan telttabusinekseen