Tiedolla johtaminen ei jätä mitään sattuman varaan

Aiemmin LähiRahoitus-nimellä tunnettu laskurahoitusyhtiö uudisti lokakuussa 2021 nimensä, ilmeensä ja brändinsä – oman alansa edelläkävijä tunnetaan nyt Noja Rahoituksena. Kovassa kasvussa olevan yhtiön ehdoton kulmakivi on osaava ja kehittyvä henkilöstö. Toimintaa johdetaan tiedolla ja vastuullisella tekemisellä. Viime keväänä kasvua tuli vauhdittamaan pääomasijoittaja MB Rahastot.

Noja Rahoitus on nimensä mukaisesti tuki, joka turvaa yritysten päivittäistä liiketoimintaa vakauttamalla kassavirtaa. Samalla luodaan yrityksille mahdollisuuksia rakentaa pitkäjänteistä kasvua kohti tulevaisuutta. Uusi nimi korostaa asiakaslähtöisyyttä, henkilökohtaista asiakaspalvelua, luottamusta, läsnäoloa ja toimialalle poikkeuksellisia asiakkaan tarpeeseen räätälöityjä paketteja. 

– Asiakkaan kuuntelu ja tarpeiden tunnistaminen on toimintamme lähtökohta. Näin sai alkunsa myös brändin uudistuksen yhteydessä lanseerattavat uudet palvelumme. Teemme asioita eri tavalla kuin kilpailijat. Emme pelkästään rahoita yksittäisiä laskuja vaan palvelemme kokonaisvaltaisesti. Haluamme olla turvaaja ja mahdollistaja. Siksi kartoitamme jokaisen asiakkaan tarpeet yksilöllisesti tästä päivästä tulevaisuuteen, toimitusjohtaja Mika Mäkinen kertoo.

Yhtiön arvomaailma on rakennettu aidosti, eikä siinä ole mitään päälle liimattua.

– Noja-nimi kuvaa identiteettiämme ja sitä, että kaikki tekijämme voivat samaistua arvoihin, tarinoihin ja nimeen. Toteutimme laajan kartoituksen siitä, miten kumppanimme, asiakkaamme ja henkilöstömme näkevät yhtiön. Sen pohjalta saimme syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat ovat toimineet ja mitkä ovat mahdollisia kehityskohteita.

– Tämän pohjalta olemme muokanneet prosessejamme, hankkineet uusia kumppaneita sekä tuoneet palvelukenttäämme ainoana alan toimijana Suomessa ostolaskurahoitus-palvelun. Palvelu toimii nopeana ratkaisuna lyhytaikaisen lainan tarpeeseen.

Mäkinen korostaa tiedolla johtamisen ja vastuullisuuden olevan kaiken keskiössä.

– Haluamme faktatietoa ja dataa kaikkeen, mitä teemme, sillä päätökset pohjautuvat näihin asioihin. Johdamme kaikkia toimintamme osa-alueita vahvasti tiedolla. Sitä kautta kykenemme kohdentamaan tekemistämme oikeanlaisiin kohteisiin.

Kaikki tekijät avainhenkilöitä

Noja Rahoitus pk-sektorilla omalla toimialallaan ylivoimainen markkinajohtaja. Yritys on tehnyt huikean kasvutarinan viimeisen neljän vuoden aikana. Liikevaihto on kasvanut 1,2 miljoonasta 13 miljoonaan euroon, myös työntekijöiden määrä on lähes kymmenkertaistunut. Nojalaisia on tällä hetkellä 40.

– Kasvun isoin kulmakivi on huippuluokan henkilöstö, jossa kaikki tekijät ovat avainhenkilöitä. Sparraamme henkilöstöämme joka viikko kolme tuntia ja jokaisella on oma yksilöllinen kehitysohjelmansa. Kun jokainen yhteisömme jäsen on vireessä ja hän tuntee sekä omat että kollegoiden vahvuudet, kyetään jakamaan osaamista laajalti toisille tiiminjäsenille. Se kehittää koko organisaatiota kasvun tiellä, Mäkinen painottaa. 

Noja rakentaa asiakkaan kanssa aina yhteisen tilannekuvan. Tällä varmistetaan se, että yhdessä rakennettu ratkaisu on oikea yksilöllisesti kyseiselle yritykselle. Jokaisella asiakkaalla on myös oma yhteyshenkilö.

– Tunnemme asiakkaamme erittäin pitkällä tähtäimellä. Käymme heidän kanssaan asioita systemaattisesti läpi, kuuntelemme heitä ja reagoimme. Tarpeiden muuttuessa pystymme joustavasti muuttamaan ratkaisuja, ja sitä kautta täyttämään oikealla tavalla juuri sen tarpeen, mikä asiakkaalla sillä hetkellä on. Näin syntyy vahva luottamus ja ymmärrys asiakasyrityksen toiminnasta ja arjesta.

Yhteenkuuluvuus tuottaa tuloksia 

Campilla on oma tärkeä roolinsa kasvutarinassa. Kaikille Nojan työntekijöille on tehty DiSC-profiloinnit ja ne on purettu yksilö-, tiimi- ja talotasolla.

– Jokaisella on selkeä toimenkuva ja niiden osalta on mietitty kunkin henkilön vahvuudet ja kehityskohteet omassa työssään. Tämän tiedon ympärille muodostuu yksittäisten tekijöiden valmennus, Mäkinen kertoo.

Camp toteutti myös henkilöstökyselyn, joka tarjosi tärkeää dataa. Asiat purettiin workshopissa, jonka jälkeen rakennettiin erilaisia toimintamalleja.

– Järjestimme kaksipäiväisen johdon leirin Viitasen Tepon johdolla. Sparrasimme johtamiskulttuuria ja esimerkiksi sitä, ettei kommunikaatio mene missään kohtaa ristiin. Salon Leenan osaaminen toi tärkeää faktaa tiedolla johtamiseen.

Mäkinen on työskennellyt 25 vuotta finanssialalla. Hän kertoo panostaneensa kaikissa tehtävissään hyvän yhteishengen luomiseen, ja sitä kautta on tehty liiketoiminnallisesti kovia tuloksia.

– Olemme tehneet Tepon kanssa yhdessä noin 20-30 yhteistä harjoitusta, jonka lisäksi olemme sparranneet toisiamme puolin ja toisin. Olen ollut Tepon leireillä myös puhumassa valmennettaville.

– Ajatusmaailmamme kohtaavat hienolla tavalla. Olen aina uskonut ihmisiin, tunneälyyn ja erilaisuuden maailmaan, ja tiesin jo ensimmäisen kerran Tepon kohdatessani, että häntä minun on helppo kuunnella. Meille syntyi yhteys, joka kantaa edelleen.

Edellinen
Edellinen

Tehokkuutta ja laatua rekrytointiin– persoonaa esiin ammattitaidon takaa

Seuraava
Seuraava

PMC – johdon leiriläisten mietteitä